Recycle or die

A fenti felirattal láttam egy válltáskát nemrég valakin. Elsőre kicsit ijesztő volt, fehér alapon óriási fekete betűkkel a felirat. Mindenképp figyelemfelkeltő.
És errefelé elég komolyan is veszik a dolgot. Vagy legalábbis nagyobb a látszatja. A háztartási szemetet külön gyűjtik, kb. olyan szinten mint otthon (csak mások a csoportosítási szabályok, pl. papírt a műanyaggal együtt).
De vannak extrák is. Karácsony után a nagy szupermarketekben megjelentek a "Recycle your Christmas Cards" feliratú ládák, amik bizony igen hamar meg is teltek a pár héttel korábban kapott karácsonyi üdvözlőlapokkal.
Miután az első sokkon átestem és már nem jojózott a szemem, hanem elhittem mi van a dobozokra írva, elgondolkodtam rajta, hogy is van ez itt és otthon.
Igazából ez a jelenség jól mutatja, hogy mennyire fogyasztói a társadalmunk (általában Európában). Itt minden alkalomra külön kártya kapható a boltban (pl. "A legjobb mostohaanyának 50. születésnapjára" , "Boldog 9. házassági évfordulót - örök szerelmemnek!"...stb) amit megveszünk, átadunk, majd kisvártatva a szemétben, vagy jobb esetben a szelektív papírgyűjtőben landol.
Ettől némileg eltér az, amit otthon megszoktam. Biztos, hogy nem jutna eszembe tudatosan kidobni a karácsonyra kapott képeslapokat. Hiába, azt hiszem az egykori vasfüggöny mögött azért még mélyebben karcolja a kérges kis lelkünk felszínét egy-egy kedves sor.
Nagyjából ugyanez a helyzet a virágokkal, kerti növényekkel is. A szomszédnénink példáján látom: már nem tud a kertjével foglalkozni (túl kövér és túl beteg hozzá, ahogy ő mondja) ezért ledózeroltatja az évek alatt kialakított kertecskét (ember nagyságú bokrokkal, sok-sok virággal). Nincs érzelmi kötődése a növényeihez, csak arra szolgáltak, hogy díszítsék a kertet (persze lehet, hogy én vagyok túl romantikus, hogy többet várok a virágoktól). Talán lebetonoztatja, nem tudom...
Nem vagyok meggyőződve róla, hogy a szelektív hulladékgyűjtés, majd újrahasznosítás a leghatékonyabb módszer, de biztosan jobb mint a semmi.
Amit én igazából járható útnak látnék, az a termelt szemét mennyiségének drasztikus csökkentése lenne. De ez mondjuk még mindig nem oldaná meg az egyik legszomorúbb szeméttel kapcsolatos problémát: az óceánokon lebegő szemét-szigeteket.
Nem egyszerű csökkenteni a szemétmennyiséget, amikor a boltban úgy árulják a chipset, hogy egy nagy tasakban van 20 kicsi adag, külön-külön bezacskózva, amit elvihetsz magaddal az iskolába/munkába a szendvics mellé ropogtatni. (Ugyanígy a csokikkal és még ezer más termékkel.) Persze aki nem eszik csokit meg chipset annak nincs ilyen gondja...

btemplates

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése