Hogmanay

A skótok Óév búcsúztató, Újév köszöntő ünneplésének összefoglaló neve a Hogmanay. Itt, Edinburgh-ban már pénteken kezdetét vette a mulatság, fáklyás felvonulással, koncertekkel, tüzijátékkal.


Az ilyen régi-régi szokások mögött, mint a Hogmanay sajátos skót ünneplése, engem mindig érdekel, hogy honnan jön a többszáz éves (vagy még régebbi) hagyomány. Furcsa, de sokszor azzal szembesülök, hogy az átlagembernek elég ködös ismeretei vannak csak az eredetről. Mint a Hogmanay esetében is, akárkit kérdeztem, nem igazán voltak képben, csak az aktuális eseményekről tudtak beszélni: mikor kezdődik a felvonulás, a koncertekre éremes-e jegyet venni, bizony jól fel kell öltözni a Princess Street-en való partizáshoz mert kutyahideg lesz...stb. (de ugyanez volt a helyzet, amikor a Halloweenről kérzedtem őket). 
Igazából nem nagy ügy felkutatni honnan származnak ezek a szokások (Google a barátunk :-)) de engem pont az érdekelne, hogy akik benne élnek az adott kultúrában, hogyan látják, hogyan tartják számon a saját hagyományaikat. Nem mondom, hogy én órákig tudnék beszélni a busójárásról, de azért alap infók vannak a fejemben, mint ahogy szerintem minden magyar emberében a témáról. 
Remélem találkozom majd olyanokkal is, akik többet mesélnek ezekről a dolgokról (vagy javul az angolom, hátha csak ez a baj... :-))


Ami nekem a fáklyás felvonulás kapcsán átjött az kb. valami olyasmi, mint amit korábban a téli napfordulókor ünnepeltek sok pogány kultúrában: mostantól hosszabbak lesznek a nappalok, lassan győzedelmeskedik a fény a sötétség felett. Ezt megtámogatandó, a fáklyák és a tüzijáték is némi reményt csillant fel a valóban nyomasztó sötét téli napokon. Esetleg még az is hozzátartozhat a dologhoz, hogy (ha jól tudom) a Karácsonyt elég későn kezdték el ünnepelni Skóciában (1950-es évek? valószínűtlenül hangzik, de több helyen is ezt talátam), sokáig vallási okokból "tiltott" ünnep volt, így az ő számukra a Hogmanay-nek volt csak igazán súlya.


Mindenesetre elég erős hangulata volt a kb. 15.000 fős, fáklyával vonuló tömegnek. Néhány kép illusztrációképp.


Boldog Újévet!









btemplates

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése